Nye veier og partnerskap for en bærekraftig verden

Skole og samfunnsaktører skal jobbe sammen på Skole i verden-prosjektet for å løse lokale utfordringer. Alle interesserte inviteres til å møtes på konferanse.

Vegg med tegninger av trær. Illustrasjonsfoto.

(illustrasjonsfoto: Shane Colvin/UiO)

Temaet for årets konferanse, som foregår på Universitetet i Oslo 27. oktober, er å finne nye veier og partnerskap for skolens arbeid med bærekraftig utvikling. Hva innebærer det?

Vi spør Erik Knain, prosjektleder og professor ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo.

− Kjernen i Skole i verden er at skolen samarbeider med aktører utenfor skolen om å skape endring som betyr noe for de involverte. Konferansen skal bidra til og styrke slike nettverk, og være en bredt anlagt arena for å dele erfaring og innsikt. Vi vil også trekke inn ressurser fra egne prosjekter som kan støtte både innhold og prosesser i Siv-samarbeid.

Se fullt program for dagen på konferansesidene

Vil at bærekraftsundervisningen skal ha mer gjennomslagskraft i og utenfor skolen

Skole i verden-prosjektet skal legge til rette for at bærekraftundervisning skal ha mer betydning og gjennomslagskraft, både i og utenfor skolen. For å få til det er det nødvendig med samarbeid på tvers av skolen og aktører utenfor skolen, som næringsliv og aktører i nærmiljøet.

Formålet er å skape dialog og samskapning, der elevene får bidra selv til å fylle prosjektene om bærekraft med innhold.

Alfredo Jornet Gil er forsker ved Universitet i Girona og tidligere prosjektleder for Skole i verden:

− I en tid der klimakrisen utfordrer alles rett til en fremtid, trenger vi en skole som ikke bare gir innbyggerne den nødvendige kunnskapen, men som også tåler å bryte sine tradisjonelle grenser for bedre å koble kunnskap med handling i og for samfunnet.

− Gjennom Skole i verden får lærere, studenter og samfunnsmedlemmer en mulighet til å utvikle nye måter å tenke på og møte bærekraftsutfordringen sammen, påpeker han.

– Vi må tåle å bryte tradisjonelle grenser for å koble kunnskap med handling i og for samfunnet.

Skal være en samlende arena

Årets konferanse er den andre i sitt slag. Her skal elever, lærere, forskere og andre samfunnsaktører sammen kunne få inspirasjon, innsikt, kontakter og nye inntrykk.

Målet er at deltakerne skal reise hjem fra konferansen med inspirasjon til å inngå nye samarbeid og skape aktiviteter som kan inngå i bærekraftsundervisningen i skolen.

Hva innebærer det å delta på denne konferansen?

− Universitetskoleprosjektet handler om at universitetet og skolen er gjensidig avhengige av hverandre.

Det sier Siv Paus Brovold.

Hun er leder for universitetsskoleprosjektet ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU).

− Denne konferansen gir inspirasjon til mitt arbeid i skjæringspunktet mellom universitet og skole. Universitetsskolepartnerskap er viktig både for å styrke praksisrelevansen for lærerstudentene og for å sikre forskningsbaserte undervisningspraksiser i skolen, sier hun videre

− Vil løfte barn og unges stemmer

Kulturtanken har et særlig fokus på hvordan kunst og kultur til barn og unge bidrar til å nå bærekraftsmålene, fremhever avdelingsdirektør Ståle Stenslie som deltar på konferansen.

− Gjennom oppdraget med å løfte barn og unges stemmer målbærer Kulturtanken barn og unges engasjement og sikrer at deres synspunkter blir hørt, blant annet ved å stimulere til medvirkning i Den kulturelle skolesekken (DKS) og aktiv deltagelse av eget ungdomsråd, påpeker han.

Inviterer til å delta med stand på konferansen

Konferansen har en egen økt til stands for organisasjoner, foreninger og grupper som enten har eller som ønsker å utvikle samarbeid med skoler og andre aktører på temaet bærekraftig utvikling.  Det kan være gjennom å tilby ressurser og ekspertise, læringsarenaer og erfaringer, eller samarbeid som involverer elever for å skape endring.

Fristen for å søke om plass på stand er 1. oktober.

Professor Erik Knain

Emneord: Skole i verden, Konferanse, Bærekraft Av Birgitte Grydeland Pollen, Magnus Heie/UiO
Publisert 12. sep. 2023 12:11 - Sist endret 12. okt. 2023 09:34