Skole i Verden-konferansen 2024

Konferansen er en møteplass for å utvikle nettverk og samarbeid for skolens arbeid med bærekraftig utvikling. Målgruppen for konferansen er lærere, skoleledere, lærerutdannere, skolepolitikere, organisasjoner og bedrifter som er opptatt av eller nysgjerrige på SiV-samarbeid.

Hender som holder en iskube som smelter

I Skole i verden får elever mulighet til å lære om og løse virkelighetsnære utfordringer knyttet til bærekraft. Foto: Alfredo Jornet Gil/UiO.

Påmelding via nettskjema innen 10. september 2024.

Skal være et samlingspunkt

Årets konferanse i Skole i verden (SiV) tar opp tråden fra fjorårets konferanse. Også i år blir det stand for foreninger og organisasjoner. Skoler som fikk såkornmidler fra SiV, inviteres til å presentere prosjektene sine.

Målet med konferansen er å etablere og styrke samarbeid om praktiske og tverrfaglige prosjekter mellom skole og ulike samfunnsaktører for å løse virkelighetsnære lokale utfordringer, og å utforske arenaer for dialog mellom skolen og samfunnet i eller på tvers av fag.

Konferansen gir deg mulighet til å møte elever, lærere, forskere og andre aktører som deltar i Skole i verden-nettverket.

Vil du delta med stand?

Er du en forening eller organisasjon som samarbeider med skoler og andre aktører innenfor temaet bærekraft, eller som ønsker å gjøre det? Da kan du delta med stand!

Konferansen har en egen sesjon til stands for organisasjoner, foreninger og grupper som enten har eller som ønsker å utvikle samarbeid med skoler og andre aktører innenfor temaet bærekraft. Det kan være gjennom å tilby ressurser og ekspertise, læringsarenaer og erfaringer, eller samarbeid som involverer elever for å skape endring.

Frist

Påmelding av stand innen 10. september til prosjektleder Erik Knain, professor ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved UiO.

Program

Konferansier: Marianne Guriby, Klimahuset, og Martin Lee Müller, Arne Næss Senter for Økologi og Filosofi.

• 9.00: Åpning
  • 9.10: Presentasjoner av Skole i verden-aktører
    • Klimahusets samarbeid med skolen (Marianne Guriby)
    • Arne Næss Senter for Økologi og Filosofi som SiV-aktør (Martin Lee Müller)
    • Bærekraftundervisning, erfaringer fra kollegiale samarbeidsprosesser og praksiseksempler (Eldri Scheie, Naturfagsenteret)
    • Presentasjon av SiV-såkornprosjekter
    • Oslofjorden – naturkrise i nærområdet (Simon Hasselø Kline)
  • 11.45: Lunsj og utstilling med stand. Bli kjent med organisasjoner som arbeider aktivt med skole og bærekraft.
  • 13.00: Verksted for SiV-prosjekter. Deltakerne arbeider konkret med prosjektutvikling og etablerer nettverk.
  • 15.00: Avslutning

Publisert 13. mai 2024 11:16 - Sist endret 16. juni 2024 14:07