Rapporten fra Skole i verden er lansert

Rapporten inneholder forskningsbaserte anbefalinger om hvordan man kan samarbeide på tvers av sektorer og fagområder for å oppnå bærekraft.

Et mylder av mennesker i bevegelse og samtale på et arrangement på Deichamn bibliotek.

Professor Erik Knain (midten), omgitt av VGS-elever, lærere og næringsliv. Foto: Alfredo Jornet / UiO

Felles innsats for bærekraft

Rapporten er skrevet av de to forskerne Erik Knain fra UiO og Alfredo Jornet Gil fra Universitetet i Girona, som var prosjektledere for Skole i verden. 

Hovedmålet med rapporten er å gi veiledning og råd om utfordringer og muligheter knyttet til samarbeid mellom utdanningssektoren og samfunnet for å løse bærekraftskrisen.

Forskerne bak rapporten håper den vil være nyttig for alle som er interessert i å bidra til etablering av arenaer for kunnskapsdeling og samskaping av kunnskap.

Samarbeid på tvers

I rapporten kan man blant annet lese om et prosjekt der forskere jobbet sammen med lærere fra to ulike fag i videregående skole for å utvikle et tverrfaglig undervisningsopplegg om bærekraft.

I et annet prosjekt fikk elever møte og diskutere med aktører fra næringslivet for å lære om hvordan norske bedrifter jobber med å omstille seg for å bidra til det grønne skiftet.

Felles for skoleprosjektene er at de inneholder møter og samarbeid mellom ulike fagmiljøer og sektorer.     

Ny måter å utvikle tverrfaglig kunnskap

Rapporten oppsummerer kunnskapen som har blitt utviklet gjennom innovasjonsprosjektet "ASK: Action towards Sustainability through Knowledge co-creation".

Prosjektet ble startet som et svar på det økende behovet for å fremme og utvikle nye måter å utveksle tverrfaglig kunnskap om bærekraft og håntering av krisen.

Av Birgitte Grydeland Pollen, Stefan Vincent Strømnes
Publisert 15. feb. 2024 17:17 - Sist endret 22. feb. 2024 09:21