Felles innsats for bærekraft
Rapporten er skrevet av de to forskerne Erik Knain fra UiO og Alfredo Jornet Gil fra Universitetet i Girona, som var prosjektledere for Skole i verden.
Hovedmålet med rapporten er å gi veiledning og råd om utfordringer og muligheter knyttet til samarbeid mellom utdanningssektoren og samfunnet for å løse bærekraftskrisen.
Forskerne bak rapporten håper den vil være nyttig for alle som er interessert i å bidra til etablering av arenaer for kunnskapsdeling og samskaping av kunnskap.
Samarbeid på tvers
I rapporten kan man blant annet lese om et prosjekt der forskere jobbet sammen med lærere fra to ulike fag i videregående skole for å utvikle et tverrfaglig undervisningsopplegg om bærekraft.
I et annet prosjekt fikk elever møte og diskutere med aktører fra næringslivet for å lære om hvordan norske bedrifter jobber med å omstille seg til "det grønne skiftet".
Felles for disse prosjektene er at de inneholder møter og samarbeid på tvers. Mellom lærere som underviser i ulike fag, og mellom skole og næringsliv.
Nye måter å utvikle tverrfaglig kunnskap
Rapporten oppsummerer kunnskapen som har blitt utviklet gjennom innovasjonsprosjektet "ASK: Action towards Sustainability through Knowledge co-creation".
Prosjektet ble startet som et svar på det økende behovet for å fremme og utvikle nye måter å utveksle tverrfaglig kunnskap om bærekraft og håntering av krisen.